پردیس امام جعفر صادق (ع) ایلام

بخشنامه شماره 2 معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی در تداوم برنامه های آموزشی در قالب آموزش های الکترونیکی در دوران کرونا

ضمن تبریک سال 1399، اعیاد شعبانیه بویژه نیمه شعبان میلاد با سعادت امام زمان (عج ) به اعضای محترم هیات علمی و دانشجومعلمان عزیز، تشکر از همکاری همگان در تداوم برنامه های آموزشی دانشگاه در قالب آموزش های الکترونیکی و آرزوی توفیق و سلامتی برای همه عزیزانی که مشغول خدمت رسانی هستند، با عنایت به سند 10 فروردین 1399 معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر ادامه فعالیت های آموزشی به شیوه الکترونیکی و لزوم رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی و در استمرار بخشنامه اسفند 98 این معاونت، جهت تداوم روند موارد زیر را جهت اقدام به استحضار می رساند؛

الف-  قواعد کلی

     1-  هر گونه تصمیم در مورد تعیین زمان و ادامه تعطیلی یا آغاز آموزش حضوری با ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

2 – استمرار موارد ابلاغی در بخشنامه اسفند 1398  این معاونت همچنان مورد تأکید است.

3 – به دلایل متعدد از جمله لزوم دانش آموختگی دانشجویان ورودی 95، ورود دانشجویان جدید در مهر  99  و جلوگیری از تداخل بیش از حد برنامه های نیمسال جاری با نیمسال آتی، اتمام نیمسال جاری امری اجتناب ناپذیر است.

4 - با توجه به امکان پذیر نبودن تشکیل کلاس ها به صورت حضوری تا چند هفته دیگر، به منظور تداوم و اتمام نیمسال جاری آموزش الکترونیکی رویه جایگزین برای تمامی دروس عمومی و اختصاصی در همه مقاطع خواهد بود.

5 – تداوم فرایند آموزش الکترونیکی با حفظ کیفیت آموزشی مورد تأکید و انتظار است.

6 –  استفاده از زیرساخت ها و امکانات فناورانه دانشگاه های استان در صورت نداشتن بار مالی و مشروط به هماهنگی با مراکز حراست و هوشمندسازی دانشگاه بلامانع است.

7 - تسری این بخشنامه به نیمسال بعدی مطلقاً مجاز نیست.

ب- برنامه ریزی و نظارت

1 – محتوا های الکترونیکی باید به صورت پاورپوینت  تعاملی  با رعایت سرفصل تهیه و با توضیح مدرس مربوطه از طریق فیلم تصویری یا فایل صوتی تکمیل  و در اختیار دانشجو معلمان قرار گیرد. محتوای تولید شده باید روان و پاورپوینت ها  قابلیت خودخوان توسط دانشجو را داشته باشند.

2 - محتوا های تولیدشده باید درسایت پردیس ها و واحدهای تابعه بارگذاری شوند.

3 – در پردیس هایی که یک درس توسط چند مدرس تدریس می شود، تولید محتوای متمرکز و واحد در پردیس مورد انتظار است.

4 – ارایه بخشی از محتوای دروس کارگاهی  و عملی غیر آزمایشگاهی  به صورت الکترونیکی به تشخیص گروه آموزشی مجاز است. پس از بازگشایی دانشگاه دروس آزمایشگاهی و ادامه کلاس های مربوط به سایر دروس  و دروس عملی و کارگاهی به صورت فشرده برگزار می شود. 

5 -در مورد دروس کارورزی، با توجه به برگزاری جلسات توجیهی و معرفی برنامه کارورزی 2و4 در ابتدای نیمسال جاری (قبل از تعطیلی دانشگاه )، با تأیید گروه و شورای آموزشی پردیس/ مرکز ، ارایه بخشی از محتوای سرفصل به شرط طراحی و ارسال الکترونیکی گزارش از طرف دانشجو و تأیید توسط مدرس مربوطه بلامانع است. با بازگشایی مدارس کلاس های جبرانی تشکیل و دانشجو معلمان برای ادامه فعالیت و اجرای برنامه کارورزی در مدارس حضورخواهند داشت.

6 – جلسات گروه آموزشی باید به صورت حضوری یا مجازی یا ترکیبی از هر دو تشکیل و گروه بر روند محتوای تولید شده، تدریس اساتید و کیفیت آموزشی نظارت داشته باشد.

7 – نسخه الکترونیکی محتواهای تولیدشده می بایست در گروه پردیس/ مرکز نگه داری شود.

8 – گزارش عملکرد اعضای محترم هیات علمی و مدرسان به صورت هفتگی تهیه و به این معاونت گزارش شود.

9 – معاونین آموزشی و مدیران گروه باید از دریافت محتوا توسط دانشجویان هر ماده درسی اطمینان حاصل نمایند.

10 – معاونت محترم نظارت و تضمین کیفیت از طریق کارشناسان ذیربط در پردیس ها بر روند اجرای برنامه ها و فرایندها نظارت خواهد داشت.

پ -  مقررات آموزشی ویژه نیمسال جاری

1 – برگزاری همه جلسات دروس نظری به صورت الکترونیکی مجاز است.

2 – در مواردی که برگزاری جلسات و اتمام یک یا چند درس به ویژه دروس عملی، آزمایشگاهی، کارگاهی و کارورزی امکان پذیر نباشد، استمرار برگزاری کلاس ها تا تکمیل جلسات به تشخیص مدرس مربوطه و تأیید گروه آموزشی در تابستان 99 13 بلامانع است و در صورت عدم اتمام تا پایان شهریور 1399، به صورت ناتمام به نیمسال بعدی منتقل و در سقف واحدهای نیمسال بعد محاسبه نخواهد شد.

      3- حذف یک یا چند درس بدون توجه به لزوم رعایت حداقل واحدهای انتخابی در هر نیمسال و یا حذف کامل واحدهای درسی نیمسال در صورت تقاضای دانشجو و تایید گروه آموزشی در زمان حذف اضطراری که  برنامه اجرایی آن در زمان مقتضی اعلام می شود، مجاز بوده و نیمسال حذف شده جز سنوات تحصیلی محسوب نمی شود.

4 – برای دانشجویانی که فارغ التحصیل می گردند امکان برخورداری از دروس معرفی استاد ، تا چهار درس مجاز است.

      5-امکان ثبت نمرات نیمسال جاری تا پایان شهریور 99 وجود خواهد داشت.

6- حضور فیزیکی و یا دورکاری اعضای محترم هیات علمی طوری برنامه ریزی و نظارت شود که آموزش لطمه نبیند.

7- دانشجویان کارشناسی ارشد که آمادگی دفاع داشته باشند می توانند جلسه دفاعیه خود را به شکل حضوری یا نیمه حضوری یا غیرحضوری (الکترونیکی) برگزار نمایند.

8 – ترم تابستانی برای دانشجویان ورودی 95 در نظر گرفته شده است. بازه زمانی و چگونگی اجرای آن در بخشنامه های بعدی در زمان مقتضی ابلاغ خواهد شد.

9 –  تغییرات تقویم آموزشی از جمله  زمان تشکیل کلاس های حضوری و فشرده، تاریخ جدید حذف اضطراری، زمان و برنامه امتحانات پایان نیمسال و چگونگی برنامه ریزی آن در بخشنامه شماره 3 به اطلاع خواهد رسید.